جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عقاید بهائیان

زمان مطالعه: 2 دقیقه

محمد علی باب چند کتاب از خود بر جای نهاد که کتاب‏ البیان و کتاب الاسماء از آن جمله‏اند؛ اما این کتاب‏ها به دلیل آنکه زندگی وی با ناآرامی‏ها و جا به جا شدن‏های مکرر همراه بود، نتوانست به عنوان عقاید بهائیان تثبیت شود، گذشته از این، در این کتاب‏ها، تنها شماری از اصول کلی ‏بیان شده است. به ویژه کتاب البیان که سرشار از رموز و اشارات علمای کلام و فلاسفه یونان است. به هر حال بیشتر عقاید بهائیان برگرفته از کتاب‏های بهاء است؛ به ویژه کتاب‏های الاقدس، البستان الالهی، اشراقات، مدینة التوحید، لوح الاحباب، سورة الامین، سورة الذبح و سورة الغصن.

بهاء حدود 144 کتاب، سوره و لوح بر جای گذاشت که عقاید بهائیان در آنها مشخص شده است. اساس فرقه بابی، بر اعتقاد به وجود خدای یکتای ازلی است. اما آنها صفات خالق را از عقیده باطنیه می‏گیرند که معتقدند، هر چیزی ظاهری و باطنی دارد و این وجود مظهری از مظاهر خداست‏ و خدا نقطه حقیقی است و آنچه در هستی است، مظهر خداست؛ با این تفاوت که مسلمانان، وجود را صادر خداوند و فعل خدا می‏دانند؛ ولی بهائیان و باطنیان، صفتی می‏داند که دلالت بر حیات و تأثیر می‏کند؛ از این رو تمام مظاهر عمل و عبادت را اموری ظاهری می‏دانند که گویای امری باطنی‏ است.

عقیده بهائیان درباره پیامبر و امام، برگرفته از عقیده‏شان نسبت به خالق است، زیرا پیامبر و امام در حیات خود مظهری از مظاهر خدا بر روی زمین هستند، و ارتقای او به ‏این جایگاه، به مدد استکمال صفات اخلاقی‏ای است که او را در جایگاه بیان امر واقعی قرار می‏دهد و اوست که به‏ حقیقت دست می‏یابد. بنابراین، هر کس صفاتی را که پیامبر و امام در خود به کمال رساندند، کسب کند، برای تظاهر به مظهر دعوت و تبشیر شایسته‏تر است؛ از این رو شایسته‏ است که باب ادعا کند، مظهری از مظاهر خدا در روی زمین یا پیامبر است. اصل و اساس عقیده بابی همین مسئله است. اما تحولات و تغییراتی در مسیر زمان بر آن عارض شد و عناصر دیگری نیز با آن امتزاج یافت.