»ثم کان بدو خروج الحسین علیهالاسلام الم الله لا اله، و بالجمله واقع شد آغاز خروج و قیام حسین ابنعلی علیهاالسلام ترد الم الله لا الله الا الله»
ابوالفضل گلپایگانی چون این فقره حدیث را برخلاف هفت جمله قبل قریب به تطبیق یافته در سطر 11 صفحه 33 گفته است چون هفتاد و یک سال از قیام حضرت خاتم الانبیاء بگذشت حضرت سیدالشهدا علیهه التحیة و البهاء قیام فرمود.
اولا از بعثت حضرت رسول تا قیام حضرت حسین مطابق تمام تواریخ هفتاد و سه سال است نه هفتاد و یک سال زیرا کلیه مورخین متفقند که خروج حضرت حسین علیهالسلام آخر ذالحجة سنه شصت هجری بوده و چون سیزده سال بعثت تا هجرت را به سنه هجری بیفزائیم هفتاد و سه
سال تمام میشود.
ثانیا در این فقره حدیث مبدء و ابتدائی برای 71 سال تعیین نشده که هفتاد و یک سال را بنا به تعیین حدیث روی آن گذارده شود تا انقضأ آن تطبیق به خروج حضرت حسین (ع) بشود؛ معلوم نیست به چه عبارت و جمله این حدیث استناد جسته مبدء 71 سال را از بعثت تعیین نموده است در صورتی که ذوقا با یکی از مبادی تاریخیه را به چه تطبیق شود (که قطعا نمیشود) بایستی دلیل خارجیه قطعیه بر صحت آن مبدء اقامه شود.
ثالثا بنا به مثل معروف آقای گلپایگانی حافظه از کفش رفته در هفت سطر بعد یعنی اول صفحه 34 میگوید (این نکته پوشیده نماند که حضرت ابیجعفر (ص) تواریخ مذکوره در حدیث را از یوم قیام حضرت رسول بر اعلان دعوت اخذ فرموه و چنانکه در جمیع کتب سیر مذکور است آن حضرت هفت سال قبل از هجرت بالعلانیه به دعوت قریش قیام فرمود، قبل از قیام آن حضرت بر اعلان دعوت امر بعثت خود را مخفی و مکتوم میفرمود(.
بنا به اقرار گلپایگانی چون قیام آشکار حضرت رسول بر امر نبوت هفت سال قبل از هجرت است (این دروغ بزرگ را بعدا زیر عنوان دو جعل ثابت میکنم) پس هر گاه مبدء هفتاد و یک سال (عدد الم) را از قیام آشکار حضرت نبوی قرار دهیم مساوی است به سال شصت و چهار هجری که چهار سال مغایرت دارد (هجری 64 مساوی 7-71) بالنتیجه با سه دلیل قطعی بالا ثابت شد که آقای مبلغ بزرگوار دروغ گفته است.