جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مقدمه (60)

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و الصلوة و السلام علی محمد خاتم النبیین و علی آله الطیبین و لعنه الله علی المنحرفین من شرعه المتین

اما بعد چنین گوید احقر عباد الله المؤمنین علی بن حبیب‏الله بن عبدالله بن اسمعیل بن عبدالله ابی‏وردی شیرازی که گاه گاه در گوشه و کنار میدیدم بعض از متمایلین به طریقت بهاء برای اثبات مدعای خویش و حقیقت آن کیش استدلال به بعض از احادیث وارده از اهل عصمت و طهارت می‏کنند که در فلان کتاب به همان حدیث مذکور در همان اوراق فلان خبر مسطور است ساده‏لوحان بی‏اطلاع بسا باور می‏کنند، علماء شیعه هم نظر به بی‏اعتنائی و متابعت مرسله معروفه الباطل یموت بترک اسمه و اینکه طرفیت به این جماعت عوام الناس نسناس سیرت ملبس به لباس انسان رفته‏رفته آنها را داخل یک ملتی می‏کند سکوت اختیار می‏کنند کما اینکه این احقر

هم به همین عقیده تا حال در معرض نیامدم تا اینکه دیدم عوام‏الناس گمان نمی‏کنند که بسا باشد این اخبار اصل ندارد هر چند که هر گاه اصل داشته باشد دلالت به مدعای آنها ندارد و هر چند هم اگر دلالت آنها و سند آنها و جهت صدور آنها هم تمام باشد مقابل ضرورت دین سید المرسلین نخواهد ایستاد گذشته از ضرورت یک خبر مقابل دویست خبر متواتر و شش صد حدیث معتبر ظاهر و صد و شصت حدیث که اهل تسنن روایت کرده‏اند مقاومت نمی‏کند فقط خواستم تحقیق صدق نسبت کنم که در فلان مجلد و بهمان کتاب که گویند در فلان حدیث هست، هست یا نیست کتاب ایقان میرزا حسین‏علی که پیغمبر بلکه مظهر رب الارباب دانند از کسی گرفته مطالعه احادیثی که نسبت به خاندان اطهار علیه‏السلام داده بود و نوشته بود که در فلان کتاب است یا معین نکرده بود همه را پیدا کرده مطابقه نموده دیدم بدون استثنا هیچ‏کدام مطابقه ندارد یا تصحیف و تحریف کرده است یا دزدی و اسقاط فی‏المثل (بدال و الهاء الذال و قمرها الهلال و الفها الصاد و ثمودها العاد و میمها الجیم و رحیمها الرجیم و انسانها الشیطان و ملکها الجان) لازم دانستم اغلاط را نشان دهم کتاب ایقان موجود است کتابهای احادیث هم موجود است صفحات بلکه سطور را معین کرده‏ام هرکس می‏خواهد مراجعه نموده اعتماد به خبر دادن این حقیر نکند و نام این مشروحه را دزد بگیر گذاشتم «مصنف»

توضیح حضرت آیت‏الله مرحوم آقای شیخ علی مجتهد ابی‏وردی اعلی‏الله مقامه فن معقول و منقول را مدرس بوده و حائز مقام اجتهاد بوده

و در شیراز در حرم مطهر حضرت علی بن حمزه مدفونند و آثار علمی ایشان در دسترس خواص علماء و دانشمندان شیعه گذارده شده شرح زندگانی ایشان ایجاب کتاب مخصوص نماید.