س – اسم پدر شما کی است ج – آقا سید اسماعیل قمی س – چند سال است که شما به طهران آمدهاید ج – سه چهار سفر آمدهام و مراجعت کردهام این سفر دو ماه است که به طهران آمدهام س – چند وقت است
داخل سلسله بابیه هستید ج – بنده داخل همه سلسله شدهام پدر من به من گفت که شما صلح کل باشید از این جهت با تمام ملل و مذاهب راه میروم س – کسی که صلح کل داشته باشد باید با تمام ملل و مذاهب از کفار و غیره مخالطه و آمیزش کند تا صلح او ثابت شود شما این کار را میکنید یا خیر ج – به قدر قوه ممکن بشود باید بکنم س – کفار در شریعت ما نجس میباشند شما که خارج این دین نیستید چگونه با آنها آمیزش و مخالطه میکنید ج – پدر من نصیحت نمود که در شریعت اسلام مستقیم باش و در میان خارجه به احتیاط سیر کن س – لازم نیست پدر تو بگوید به حسب ظاهر حضرت رسول ص هم مماشات میفرمود و این صلح کل عبارت بابیه است مثل اینکه میگویند لیس الفخر لمن یحب الوطن بل لمن یحب العالم ج – حضرت رسول با یهود معاشرت میکردند و خواندهام که خارج مذهب در خانه حضرت رسول میرفتند تکلیف من این است که با همه کس راه بروم س – امروز تو مقلد کی هستی ج – امروز من مقلد حاجی میرزا حسن شیرازی س – مقلدین از مجتهدین متشرعین سلسله بابیه را بد میدانند تو بد میدانی یا خوب ج – اگر سندش را ببینم که بد میداند من هم بد میدانم س – حالا ما کار به اینکه بد میدانی یا خوب میدانی نداریم ولی من شما را آدم سیاحی میدانم که از این طایفه چه دیدی و حرف تازه چه شنیدی ج – اینها میگویند این موعودی را که شما منتظر بودید آمد و رفت س – کی بود آن موعود ج – در کتب آنها رجوع کنید تا بشناسید و بفهمید س – کتاب آنها در دست من نیست اگر شما دیدهاید بگوئید ج – اسم کتاب را بگویم س – هم اسمش و هم آنچه که در اوست ج – کتاب ایشان بیان است س – ما فی البیان را بفرمائید ج – بنده کتابی به نیتی از اینها به دست آوردم و قدری حفظ کردم این است بدیع حمد و ثنا و جوامع شکر و سپاس درگاه احدیت پروردگاری را سزاست که از بین کافه حقایق گویند حقیقت انسانیه را به دانش و هوش که نیرین اعظمین عالم کون و امکان است مفتخر و ممتاز فرمود و از نتایج و آثار این موهبت عظمی که در هر عصر و قرنی مرآت کاینات را به صور بدیعه و نقوش جدیده مرتسم و منطبع نمود چه اگر به دیدهی پاک در عالم وجود نگری مشهود گردد که از فیوضات فکر و دانش هیکل عالم را هر دوری به جلوهی و طوری مزین و به لطایف بخشایش جدیدی مباهی و مفتخر است و این است کبری خداوند
بیهمتا در آفرینش بر جمله ممکنات سبقت و پیشی داشته و حدیث اول ما خلق الله العقل شاهد این مطلب و در صدر ایجاد و در هیکل انسانی من حیث الظهور مشخص گردید پاک و منزه است خداوندی که به اشرافات انوار این لطیفه ربانیه عالم ظلمانی را غبطه عوالم نورانی فرمود و اشرقت الارض بنور ربها پاک و منزه است پروردگاری که فطرت انسانیه را مطلع این فیض نامتناهی فرمود الرحمن علم القرآن خلق الانسان علمه البیان حال این هوشمندان بشکرانه این فضل اعظم باید دست نیاز به درگاه رب بیانباز برافراخت و تضرع و ابتهال نمود که در این عهد و عصر سنوعات رحمانیه از وجدان نفوس انسانیه طالع و لایح گردد و تا این نار موقده ربانیه که مودع در افئده بشریه است مخمود نماند و این کتاب از دست یکی از بندگان ایشان به دست من آمده است س – شما در حق ایشان مرددید یا معترف باب کلیه منکرید ج – بنده مرددم هنوز چیزی بر من معلوم نیست
محل امضای سید اسدالله ارسی دوز