جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سؤال و جواب با ملاعلی اکبر (ایادی)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

س – شما اصلتان کجائی است ج – شه‏مرزادی س – اسم پدر شما چیست ج – ملاعباس س – عیال دارید ج – بلی س – اولاد چند تا دارید ج – چهارتا س – در کدام مدرسه تحصیل کرده‏اید ج – مدرسه معیر و مدرسه مادرشاه و مدرسه محمدیه س – چند وقت است که در طهران می‏باشید

ج -بیست و دو سال است س – چند وقت است داخل سلسله بابیه شده‏اید ج – ابدا داخل این سلسله نشده‏ام ولی معاشرت کرده‏ام س – چند وقت است که با ایشان معاشر هستی ج – از سالی که حضرت والا حضرات را گرفتند مرا هم گرفتند س – اگر شما در این سلسله نبودید سبب چه بود که شما را بگیرند ج – محض معاشرت یک مجلس با این حضرات مرا هم گرفتند س – بعد از آن که شما را گرفتند و مستخلص شدید دیگر با اینها چرا معاشر شدی ج – در انبار مبارکه حضرات بعضی صحبتها می‏داشتند که اسباب تحیر و وحشت می‏شد گفتم به چه بینه شما این صحبت‏ها می‏نمائید گفتند بینه و برهان داریم موقوف است به اینکه کتب این حضرات را ببینید و در انبار ممکن نیست تا اینکه بعد از شش ماه مستخلص شدیم بیرون که آمدیم تا مدت سه چهار سال با این طایفه ابدا معاشرت نکردم و بعد را حاجی محمد اسماعیل کاشی در منزل بنده آمد و شد کردند و کتب حضرات را هم آوردند و پیش من بود مطالعه در این کتب می‏نمودم و مطالعه این کتب اسباب زیادتی حیرت من شد آن چه را که غیر این طایفه نسبت به این طایفه می‏دادند بر خلاف دیدم در همان کتب آنچه مستحضر شدم حضرات بابیه قائل به ظهورند و به طبق ادعای خودشان بینه هم در دست دارند و بینه ایشان می‏گویند پنج قسم است – آیات مناجات – شئونات علمیه – خطبات – زیارات و اینها را مختصری دیده‏ام و از اینها بینه حسی و معجزه حسی خواستم می‏گویند معجزه حسی داریم اگر می‏خواهید ببینید باید بروید نزد رئیس ما و از او بخواهید آنچه را که می‏خواهید و می‏گویند رئیس به قبله عالم نوشته که مرا بخواهید و علما را هم بخواهید تا اتیان شود آنچه را که شما معجزه می‏دانید و می‏گویند قبله عالم اقدام نکرده است تا مطلب بر همه کس معلوم شود و آورنده نوشته را هم کشتند و شما اگر معجزه حسی می‏خواهید باید بروید نزد رئیس این دعاگو چون استطاعت رفتن نداشتم نرفتم و محض مجاهده همین قدر اکتفا کردم س – از قراری که شنیده‏ام آنچه را که برای قبله عالم نوشته برای تمام سلاطین روی زمین نوشته اما همان تنها قبله عالم اقدام به رسیدگی نفرمودند یا تمام سلاطین روی زمین ج – بنده شنیده‏ام که به تمام سلاطین نوشته‏اند ولی نمی‏دانم چه نوشته‏اند و چه شده اطلاع ندارم س – البته اگر اقدام کرده بودند شنیده می‏شد پس معلوم می‏شود که اقدام نکرده‏اند ج – اقدام و عدم اقدام را بنده هیچ اطلاع ندارم

س – تا آن قدر که مجاهده کرده‏اید مطالب اینها را حق فهمیده‏اید یا باطل ج – نه حقیقت بر من معلوم شده نه بطلانش نه بد از آنها می‏گویم نه خوب اگر محمد و آل‏محمد از آنها بیزارند من هم از آنها بیزارم و اگر غیر از دین محمد دینی را آورده‏اند من از آن دین بیزارم و من ساکت هستم تا وقتی که بطلان یا حقیت آنها بر من معلوم شود س – شما چون در تمام اینها سیر کرده‏اید می‏خواهم بدانم که این امری را که اظهار می‏کنند فقط از برای اسلام از شیعه و سنی است یا از برای تمام مذاهب ج – می‏گویند از برای تمام اهل عالم است س – نصارا و یهود که هنوز داخل اسلام نشده و اقرار نبوت پیغمبر ما ندارند چگونه تصدیق می‏کنند به ظهور حضرت قائم و ظهور حسینی ج – می‏گویند جمعی از نصارا و مجوس و یهود این امر را قبول کرده‏اند و من هم چند نفر یهودی را دیده‏ام که امر این سلسله را قبول کرده‏اند و به واسطه قبولی این امر به حضرت رسول و حضرت عیسی ایمان آورده‏اند س – در زمان حضرت رسول نجاشی که به خدمت حضرت رسول هدیه فرستاد و همچنین پادشاه یمن آیا در این مدتی که این شخص اظهار امری کرده یکی از سلاطین اگر حقیت او را می‏دانستند یا مردد می‏شدند در تفحص حالت او برنمی‏آمدید وانگهی این آیاتی را که این شخص آورده و متمسک به این آیات شده یا مخالف آیات قرآن است یا موافق اگر مخالف است باطل اگر موافق است که ما چیز تازه‏ای ندیدیم و رجعت تقیه ظاهر کنند ظهور خودشان را (کذا) ج – اطلاع از مطالب تمام این حضرات ندارم که بدانم سلاطین با او چه کرده‏اند و این حضرات می‏گویند که قائم مأمور است به اسرار و بواطن شریعت پیغمبر را ظاهر کند یعنی مطالبی را که خلق تا به حال نفهمیده و مسطور (مستور) بوده است و می‏گویند هیچ ولی مأمور نبوده که به درب خانه‏های مردم برود که تا احکام دین از اصول و فروع را از او اخذ کنند چنانچه پیغمبر غیر از مکه و مدینه جائی نرفته است س – این شخص در اطراف عالم آنچه را که می‏گوئی از اینکه هر طایفه مقر به امر اینها شده اقلا پنجاه هزار جمعیت دارد چنانچه حضرت رسول در وقتی که عدد امتش به سیصد نفر رسید بنای جنگ را گذاشت این شخص هم جمع کند امت خود را بنای جنگ و اظهار امر خود را کند ج – خودم در جمعیت اینها اطلاعی ندارم ولیکن روزنامه را دیدم از انگلیس که به زبان عربی ترجمه شده بود آن شخص انگلیسی بعد از تحقیق از بدو بروز این طایفه تا هشت سال قبل

را نوشته بود که تا حال بیست هزار از این طایفه را کشته‏اند و تبعه‏ی که الان هستند دویست هزار نوشته است و آن روزنامه الان به حضور حضرت والا است من از این حضرات سؤال کردم که با اینکه دویست هزار جمعیت این طایفه می‏شود چرا به این درجه تحمل صدمه و اذیت از این خلق می‏کنید جواب دادند که اصل بنای این مذهب به نزاع نیست می‏گویند اصل رئیس این امة آمده است که عالم را متحد کند چنانچه در کلمات اینهاست لیس الفخر لمن یحب الوطن بل لمن یحب العالم در جای دیگر می‏گوید لیس الفخر لحبکم انفسکم بل لحبکم ابناء جنسکم آنچه من فهمیده‏ام و آنچه این حضرات می‏گویند ابدا مقصود نزاع نیست بلکه مقصود این است که افراد بشر به رضا و میل خودشان بعد از تحقیق امر دین و مذهب را بفهمند نه به اکراه س – از این قرار همچو معلوم می‏شود اینها حتی صدمه زدن به سگ و سایر حیوانات دیگر از قبیل خر و گاو را منافی آیات خود می‏دانند ج – بلی همین طور است س – از قراری که من شنیده‏ام که روزه‏ی اینها از نوزده روز زیادتر نیست و روز عید فطر ایشان روز عید نوروز است و همچنین دو زن را بیشتر از برای یک مرد حرام می‏دانند ج – من این مطلب را نمی‏دانم ولی اینها کارشان از اذکار و اوراد آنچه را که من دیده‏ام یک ذکر نوزده و نود و نود و پنجی دارند که مطابق عدد (واحد) (ولله) می‏باشد چون عدد واحد نوزده و واحد یکی از اسماء الله می‏باشد لهذا بعضی از اذکار را مطابق این اسم در میان خود دارند (ولله) چون عددش نود و پنج می‏خواهند هم مطابق اسم خدا باشد و هم معنا لله باشد س – می‏خواستید بنا را بر عدد احد بگذارید کما آن که در سوره مبارکه قل هو الله احد ج – به نظرم می‏آید که لفظ احد هم داشته باشد

محل امضای ملاعلی اکبر