یزید وصف است نه اسم و مشتق است از ایزد!
در مجلهی المقتطف منطبعهی قاهره چنین وصف میکند «و تشتق تسمیة
هذه الطائفة – الکرد الیزیدی علی ما اجمع علیه علماء التاریخ من کلمة (ایزد) الفارسیة الاصل و معناها خلیق بالعبادة و هی تطلق علی الملائکة التی تتوسط بین الله و البشرو فی اعتقاد الیزیدی انهم من اتباع تلک الملائکة» یعنی علمای علم تاریخ اتفاق کردهاند بر اینکه نامگذاری این طایفه به کرد یزیدی از کلمهی ایزد است که اصلش فارسی است و معنی آن آفرینندهی عبادت و ایجاد کنندهی پرستش است و آن اطلاق میشود بر فرشتگانی که میان خدا و آدمی واسطهاند و یزیدیها اعتقاد دارند که ایشان از پیروان آن فرشتگانند و از این رو خود را یزیدی خواندهاند یعنی ایزدی: پس کرد یزیدی یعنی کرد ایزدی و ایزد هم بدانگونه که بیخبران گمان کردهاند که نام خدا است غلط است بلکه نام فرشتگان است منتهی فرشتگان مخصوصی که در عبادت جنبهی خلاقیت دارند و باید دانست که این عقیده واگیره و اقتباس است از عقائد زرتشتیان باستان زیرا آنها هم بطوری که مرکوز ذهن عامه است ایزد را نام خدا ندانستهاند بلکه بنص اوستا و دیگر آثار مذهبی ایشان نام خدا اهورا مزدا است و ایزد و یزدان نام فرشتگان است منتهی فرشتگان ویژهی پرستش و در آن هم دو تعبیر است یکی آنکه فرشتگان بذات خود در خور پرستش باشند دیگر آنکه بندگان را به پرستش وادارند و در حقیقت آفرینندهی نیروی پرستشاند پس در معنی کرد یزیدی ریشهی عقیدهی خویش را از کیش باستانی ایران گرفته است.