قومی که مخصصاند در قول و عمل
بر فسق و فجور و کینه و مکر و دغل
نی شرم نمایند زکس نی آزرم
هر چند که بینند دو صد کشف حیل
گر روشنی از باب بها جوئی و باب
زین باب نه روشنی بر آید نه جواب
بی خانه اگر بمانی ای خانه خراب
زان به که بسیل خانه سازی و بر آب
حق طبع و ترجمه محفوظ است
تهران – 1326
چون بین بهائیان و یزیدیان اشتراک مرام و مشابهت مسلک موجود است این تاریخچه را برای بیداری برادران اسلامی خود مینگاریم.
از جمله اموری که این دو فرقه را به هم مشابه کرده انتظار استقلال و سلطنت است زیرا هفتصد هشتصد سال است یزیدیان میکوشند که مشایخ خود را به سلطنت برسانند و بهائیان هم صد سال است انتظار سلطان بپان را دارند که هیچ یک به جائی نرسیده است و نخواهند رسید.
قبل از هر چیز باید دانست که کرد یزیدی منسوب به یزید بن معاویه و یزید بن عبدالملک و دیگر از امراء اموی نبوده و نیست کسانی که تصور کردهاند استقلال طلبی اکراد از این جهت است که یک وقتی آنها امارت و سلطنت داشتهاند و به یزید بن معاویه و یزید بن عبدالملک منسوب بودهاند این تصور به کلی خطا است و از طبقات مختلفهی کرد هیچ یک منسوب به امویان نبوده و هیچ گاه دارای سلطنت نبودهاند مگر در جنگ صلیبی که یک نفر صلاحالدین ایوبی امارت لشکر مسلمین را عهدهدار شد و در آن موقع هنوز مذهب یزیدی پیدا نشده بود و بعد از آن هم کسی از این سلسله سلطنتی نداشته و مخصوصا با یزید نامی از سلسلهی بنیامیه هیچ گونه ارتباطی نداشتهاند و از غرائب امور این است که یزید مسند الیه اکراد از کرد یزیدی شخص معینی از افراد بشر نبوده و نیست و حتی این تصور هم اشتباه است که یزید نامی مؤسس مذهب ایشان باشد و خطای سیم شهرتی است که بر سر زبانها افتاده و گفتهاند که طایفهی یزیدی شیطان پرستاند و مراد از شیطان یزید است؛ همهی اینها تصوراتی است موهوم و آنچه را نگارنده پس از کنجکاوی بسیار اعم از مطالعهی کتاب تاریخ و سیر و مجلات عربی یا ملاقات با مشایخ هر طبقه و تحقیقات عمیقه بدست آورده در خلال این سطور میگنجاند و من الله توفیق.