جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشوب و قتل و غارت بابیان‏

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بدین سان، سید علی محمد از دعاوی خود، بازگشت، ولی توبه‏ی او، صوری بود. پیش از توبه‏ی اخیر، در شیراز نیز بر فراز منبر و در برابر مردم، نیابت و بابیت خود را انکار کرد، اما چیزی نگذشت که ادعاهای بالاتری را به میان آورد و از پیامبری و رسالت خویش سخن گفت.

در اواخر سلطنت محمد شاه و پس از مرگ او (1264) از سوی مریدان سید علی محمد، آشوب‏هایی در کشور پدید آمد که از جمله، رویداد قلعه‏ی شیخ طبرسی در مازندران بود. در این آشوب، جمعی از بابیان به رهبری ملا حسین بشرویه و ملا محمد علی بارفروشی، قلعه‏ی طبرسی را پایگاه خود قرار دادند و اطراف آن را خندق کندند و خود را برای جنگ با قوای دولتی آمده ساختند. از سوی دیگر، بر مردم ساده دل که در پیرامون قلعه زندگی می‏کردند به جرم «ارتداد» هجوم آورده، به قتل و غارت ایشان می‏پرداختند، یکی از بابیان می‏نویسد:

جمعی رفتند و در شب، یورش برده، ده را گرفتند و یکصد و سی نفر را به قتل رسانیدند. تتمه، فرار نموده، ده را حضرات اصحاب حق، خراب نمودند و آذوقه‏ی ایشان را جمیعا به قلعه بردند. (1).

آنان چنین می‏پنداشتند که یاران مهدی موعودند و به زودی، جهان را در تسخیر خود خواهند گرفت و بر شرق و غرب، فرمانروایی می‏کنند. همان فرد می‏نویسد:

حضرت قدوس [محمد علی بارفروشی] می‏فرمودند که «ما هستیم سلطان بحق، و عالم، در زیر نگین ما می‏باشد و کل سلاطین مشرق و مغرب، به جهت ما خاضع خواهند گردید«. (2).

پس میان ایشان و نیروی دولتی جنگ درگرفت و فتنه‏ی آنان با پیروزی قوای دولت و کشته شدن ملا محمد علی بارفروشی در جمادی الثانیه 1265 پایان گرفت.

در زنجان نیز شورشی به سرکردگی ملا محمد علی زنجانی (در سال 1266 ه) پدید آمد که به شکست بابیان انجامید.

در تهران نیز گروهی از بابیان به رهبری علی ترشیزی بر آن شدند تا ناصرالدین شاه و امیر کبیر و امام جمعه‏ی تهران را به قتل رسانند، اما نقشه‏ی آنان کشف شد و سی و هشت تن از سران بابیان، دستگیر و هفت تن از آنان کشته شدند.

شگفت آن که مریدان سید علی محمد، در جنگ‏های قلعه‏ی طبرسی و زنجان، از مسلمانی دم می‏زدند و نماز می‏گزاردند و از «بابیت» سید علی محمد جانب داری می‏کردند. (3).

ظاهرا، در آن هنگام، هنوز ادعای مهدویت و نبوت وی به آنان نرسیده بود. از این رو، به اعتراف وقایع نگاران بابی، برخی از بابیان به محض این که در «بدشت» از ادعای مهدویت سید علی محمد و تغییر احکام اسلام با خبر شدند، به شدت از او روی گرداندند. (4).


1) نقطة الکاف، ص 162؛ حاجی میرزا جانی کاشانی، لیدن 1328 ه- / 1910 م.

2) همان.

3) تلخیص تاریخ نبیل زرندی، ج 1، ص 163 و 195.

4) همان، ج 1، ص 130.