جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نمونه‏ای از احکام باب

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حال نظری می‏افکنیم به احکامی که باب در کتاب‏ها و کلماتش آورده است. اگر چه در «صحیفه عدلیه» به این مطلب اقرار می‏کند که:

»شریعت (اسلام) همه نسخ نخواهد شد بل، حلال محمد صلی الله علیه و آله حلال الی یوم القیامة و حرام محمد صلی الله علیه و آله حرام الی یوم القیامة«.

ولی عملا در احکام باب مشاهده می‏شود که حلال به حرام و حرام به حلال تغییر پیدا کرده و احکام جدیدی بیان شده است که نمونه‏ای از آنها ذیلا آورده می‏شود:

1- در باب ازدواج:

»و لا یجوز الاقتران لمن لا یدخل فی الدین«، یعنی «ازدواج بابی با کسی که در دین بابیان نیست جایز نمی‏باشد» (بیان، باب 15) باب درباره‏ی ازدواج، رضایت پدر و مادر را شرط می‏داند.

2- عدد ماه‏ها:

در «احسن القصص» می‏گوید: «عدد ماه‏ها 12 است که چهار ماه آنها از ماه‏های حرام است«.ولی در «بیان«، باب 3 می‏گوید: «عدد ماه‏ها 19 است و هر ماهی 19 روز می باشد و جمع ایام سال به عدد «کل شی‏ء» است که به حساب ابجد 361 روزاست.«

3- طهارت فضله موش و منی:

»فضله‏ی موش پاک است و دوری از آن واجب نیست«. (بیان، باب 17(»آب (منی) که شما از آن آفریده شده‏اید، خداوند آن را در کتاب پاک نمود«. (بیان فارسی)

4- جواز ربا:

»و اذن فرموده خداوند تجار را در تنزیلی که دأب است امروز ما بین ایشان و بر آن که تناقص و تزاید در معاملات خود قرار دهند«. (بیان، باب 18)

5- تولید نسل از راه دیگر:

»بر هر شخص واجب شده که ازدواج کند، تا نسل خدا پرست از او

باقی بماند و باید در این راه جدیت نماید، و اگر مانعی درایجاد نسل از یکی از طرفین بود جایز است برای هر یک از آنها با اجازه دیگری به وسیله‏ی دیگری ایجاد نسل نماید و ازدواج با کسی که در دین بیان نیست جایز نمی‏باشد«. (بیان، باب 15)

6- جواز استمناء:

»قد عفی عنکم ما تشهدون فی الرؤیا او انتم بانفسکم عن انفسکم تستمینون«، یعنی بخشیده شده بر شما آنچه را که در خواب می‏بینید (احتلام) و یا با بازی با خود استمناء می‏نمایید. (بیان عربی، باب 10)

7- تعدد زوجات:

»ازدواج با دو زن جایز است و بیشتر جایز نیست«. (صحیفة الاحکام)

8- حرمت متعه:

»خداوند ازدواج موقت را در این دوره‏ی پاک حرام کرده است و مردم را از هواپرستی منع نموده است«. (بیان، باب 7)

9- ازدواج با اقارب:

»و لقد اذن الله بین الاخ و اخته«، یعنی و اجازه‏ی ازدواج بین خواهر و برادر داده است. (شؤون خمسه)

10- سن ازدواج:

»بر پدران و مادران نوشته شده که بعد از یازده سال پسر و دختر خود را ازدواج دهند«. (لوح هیکل، ضمیمه بیان عربی(»چون سن ذریات به یازده برسد باید ازدواج کنند، ولی اگر پسر 11 ساله و دختر10 ساله باشد بهتر است«. (صحیفة الاحکام)

11- دفن اموات:

»اموات خود را در بلور یا سنگ‏های محکم قرار دهید و دفن کنید، یا در میان چوب‏های سخت و لطیف گذاشته و دفن نمایید، و انگشترهایی که منقوش به آیه باشد در دست آنها کنید«. (بیان، باب 32)

12- حرمت خرید و فروش عناصر اربعة:

»عناصر اربعه (آب، خاک، آتش، باد) را خرید و فروش نکنید«. (بیان عربی)

13- نماز:

»نماز عبارت از آن است که 19 بار در روز با وضو رو به قبله بایستید و این آیه را بخوانید: «شهد الله انه لا اله الا هو له الخلق و الأمر«. (آئین باب)

»بعضی نماز را چنین تقسیم کرده‏اند: نماز کبیر و نماز وسطی و نماز صغیر، و نماز کبیر در هر 24 ساعت یکبار خوانده می‏شود، نماز صغیر، تنها دو سطر دعا است که فقط هر روز خوانده می‏شود، نماز وسطی هم یک رکعت است که در صبح و ظهر و شام خوانده می‏شود«. (آئین باب)

14- حرمت نماز جماعت:

»نماز با جماعت حرام است مگر در نماز با میت که اجتماع برای نماز می‏کنید، ولی قصد افراد می‏نمایید«. (بیان فارسی)

15- روزه:

»19 روز و در ماه (علاء) که نوزدهمین ماه می‏باشد است و عید فطر همان عید نوروز، و حد روز از طلوع آفتاب تا غروب آن است«. (بیان، باب 18)

16- علم و دانش:

»فلتمحون کل ما کتبتم و لتستدلن بالبیان«، یعنی آنچه که تاکنون

نوشته‏اید نابود کنید و حتما به کتاب بیان استدلال نمایید. (بیان عربی، باب 6(.

»لا یجوز التدریس فی کتب غیر البیان… و ان ما اخترع من المنطق و الاصول و غیرهما لم یؤذن لأحد من المؤمنین، یعنی تدریس در کتاب‏های غیر از کتاب بیان روا نیست و آنچه که اختراع شده به نام منطق و اصول و غیر آن دو برای احدی از مؤمنان اذن داده نشده. (بیان عربی، باب 10(.»نهی عنکم فی البیان ان لا تملکن فوق عدد الواحد من کتاب و ان لم تملکتم فلیزمنکم تسعة عشر مثقالا من ذهب احدا فی کتاب الله لعلکم تتقون«، یعنی در کتاب بیان از شما نهی می‏شود که مالک زیادتر از 19 کتاب شوید و اگر بیش از 19 کتاب داشتید بر شما (برای هر کتاب) 19 مثقال طلا (به عنوان کفاره) واجب می‏ گردد، این حدی است در کتاب خدا شاید پرهیزکار گردید. (بیان عربی، باب 7(.»واجب است هر کتابی که 202 سال (مطابق با اسم علی محمد) از استعمال آن گذشت مالک آن را تجدید کند یا آن را نابود سازد و یا به شخصی عطا نماید«. (بیان فارسی، باب اول)