جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مجاهدت و تحقیق

زمان مطالعه: 2 دقیقه

اولین قدمی که در راه مطلوب خویش برداشت قدم مجاهدت و تحقیق بود در کاوش از گفتار و رفتار دیگران چندان که با کشیش ملکم آمریکائی در یزد الفت و مؤانست نمود به طوری که مورد ملامت مریدان خود شد و پروا نکرده دوستی را ادامه داد و مباحث بسیاری به میان آورده بالاخره به قدری سخنان کشیش مذکور را ساده و بی‏مغز شناخت که عاقبت دل از سخنان او بپرداخت و یقین کرد که شخص دین خواه بهتر از دیانت اسلامی که جامع معقول و منقول و حاوی فروع و اصول و متضمن فلسفه و حکمت و کافل خیر و سعادت است دیانتی را نخواهد جست سپس در مقام فحص از متجددین برآمده اولین قدم در تجسس از حال مرحوم سید جمال‏الدین اسد آبادی (افغانی) طاب ثراه برآمد.

و هر چند نسبت به آن سید بزرگوار نیک‏بین شد و دانست که سید در رشته‏ی اتحاد اسلام و تجدد و قوام آن کار می‏کند ولی پس از آگاهی بر سیاست‏مداری او دانست که او برای اسلام و تجدد آن کاری نخواهد ساخت چه گفتیم مصلح مذهبی با مصلح سیاسی دو تا است و به قول مردم با یک دست دو هندوانه

نتوان برداشت خصوصا این دو هندوانه (سیاست و دیانت) که یکی گرد است و دیگری دراز و همان تخالف شکل کافی است برای اسقاط هر دو مجملا یقین کردم که سید مرحوم بیشتر در خط اصلاحات سیاسی است نه مذهبی و اگر در اصلاحات مذهبی هم قدمی بردارد موفق نخواهد شد چنان که مدتها در هند کوشید که بین هندو و مسلمان اصلاح دهد و موفق نگشت ولی نیت او قابل تقدیس است و معلوم می‏دارد که بر روح سیاست و دیانت هر دو آگاه بوده مجملا پس از چندی سری در کلمات میرزا آقاخان کرمانی بردم و انصافا جز حمله‏ی بر مجلسی و علمای اسلام و انتقاد از بهائی و عباس افندی و گاهی فلسفه‏های کهنه‏ی یونان و پاره‏ی کلمات که اقتباس است و متأسفانه در معرفی گویندگان هم اهمال شد دیگر چیزی نیافتم و در نتیجه دانستم که او اساسا در فکر اصلاحات مذهبی نبوده ایامی چند در فلسفه‏ی بیان (کتاب باب) چیزها نوشته و وقتی در تمسخر به کتب اخبار کلماتی تلفیق کرده و بالاخره راه اصلاحی نشان نداده زیرا اهلیت نداشته و از کلمات مفرده و مرکبه‏ی او نیز صرف نظر کردم و همواره مایل بودم که مصلح و مجددی را شناخته باشم که حرارات قلبم را فرونشاند تا آن که به امر خوش‏ظاهر و بدباطن بهائی برخورد کردم و این قدم دوم است که باید بگویم چرا آمدم و چرا رفتم؟