جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طردا للباب یا طردا للبهاء

زمان مطالعه: 2 دقیقه

شاید اغلب ندانند که (عدد البهاء) که در این لوح نوشته مقصود چیست پس باید دانست که عبدالبهاء یا الف همزه‏ی آخرش اگر گرفته شود مطابق حساب ابجد که یادگار عهد دقیانوس است نمی‏شود ولی میرزا خدا نه (9) را طوری استعمال کرده که بی‏قافیه نمانده است زیرا در ابتداء که می‏خواست خود را بهاء معرفی نماید و جرأت نداشت که تصریح کند و نمی‏دانست که همزه‏ی بهاء هم معدود است دو و پنج و یک را به این صورت امضا می‏کرد (152) دو کنایه از باء و پنج کنایه از هاء و یک کنایه از الف یعنی (بها) بدون همزه و گذشته از اینکه این امضاء رقومی بدین صورت دو و پنج و یک خوانده نمی‏شود بلکه یکصد و پنجاه و دو خوانده می‏شود و از موضوع و منظور بهاء نیز خارج می‏گردد به علاوه غلط هم هست که همزه‏ی بهاء را حذف کنیم چنانکه خودشان هم نتوانستند حذف کنند و بالاخره قائل شدند که باید حساب شود ولی عجب در این است که یک دفعه دو و پنج و یک را جمع کردند شد نه در حالتی که همه آدمها چون 2 و 5 و 1 را جمع کنند می‏شود هشت اما حضرات آن سه عدد را از زیر الواح برداشته حاصل حجمش که به عقیده

ایشان نشد بردند بر بالای منشاءآت و منشاء افتخار خود کردند و حتی سر در خانه و مغازه را به عدد نه تزیین نموده متبرک می‏دانند؟ و خودش آن را منشاء اعداد قرار داده مدار دین خود را بر آن نهاده امنای بیت‏العدل را هم نه نفر قرار داده تا از تعادل با اسم خودش خارج نباشد و اخیرا منشاء افتخار یکی دو مغازه شده که بدون تناسب عدد (نه) را بر آن نصب کرده‏اند در حالتی که در عدد خصوصیتی نیست و اگر باشد باید (بز) و (جو) نیز مبارک باشد که در عدد (نه) است