جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شرح فرمایشات شیخ در موضوع دزدیهای ابوالفضل گلپایگانی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در حدیث ابالبید که در صفحه 44 این کتاب وعده داده شده بود اینک به قلم دانشمند محترم آقای الله قلی نیازمند ذیلا نگاشته می‏شود

به‏طوری که خوانندگان گرام مشاهده خواهند فرمود ابوالفضل گلپایگانی سر حلقه مبلغین حزب بهائی مدعی است که حضرت باقر ضمن حدیث ابالبید خبر از سال ظهور مهدی موعود داده و چون در سال 1260 هجری میرزا علی‏محمد شیرازی ادعای بابیت – ذکریت – ذات حروف سبعه قائمیت – مهدویت – نقطه – شارعیت – الوهیت نموده است مفاد حدیث نامبرده منطبق با سال ظهور وی آمده بالنتیجه مهدی موعود اسلام و مسلمین همین شخص خواهد بود؛

الف- چون راویه اولیه حدیث تنها محمد بن مسعود عیاشی می‏باشد (چنانکه خود گلپایگانی هم به تفسیر عیاشی استناد نموده است) متخصصین علم رجال و در آیه آن را خبر آحاد دانسته و احتمال صدق و کذب را نسبت به او یکسان می‏دانند؛

ب- چون از زمان عیاشی تا زمان حضرت باقر تقریبا 215 سال سلسله روات آن حذف شده و دانشمندان علم در آیه آن را خبر مرفوع

معلق مقطوع خوانند که بالنتیجه سبب سستی و ضعف حدیث شده است.

ج- اینکه آقای گلپایگانی مدعی است که در حدیث تعیین وقت ظهور شده، معارض و مخالف با اخبار کثیره معتبره ائمه هدی علیهم‏السلام می‏باشد که فرمودند هرکس تعیین زمان ظهور مهدی موعود عجل‏الله فرجه نماید کاذب و دروغگوست چنانکه در کتاب عوالم و بجار می‏فرماید «1- قال سالت سیدی الصادق هل للمأمول المنتظر المهدی من وقت موقت یعلمه الناس فقال حاشا لله ان یوقت ظهوره بوقت یعلمه شیعتنا قلت یا سیدی و لم ذاک قال لانه هو الساعه التی قال الله تعالی و یسئلونک عن الساعه قل انما علمها عند ربی

راوی از حضرت صادق پرسید که چه موقع ظهور منتظر می‏شود؛ فرمود هیچ‏کس نمی‏داند وقت ظهور آن جناب را – عرض کرد – برای چه – فرمود زیرا که این ساعت از قبیل آن ساعتی است که علمش را خدا می‏داند.

2- قال سالت اباجعفر هل لهذا الامر وقت فقال کذب الوقاتون – راوی از حضرت صادق پرسید صاحب امر چه وقت ظاهر شود حضرت فرمود هرکس وقت معین کند دروغگوست و اینکه ابوالفضل گلپایگانی در صفحه 30 فرائد گفته (بذکر بعض احادیث صحیحه اکتفا می‏نماید) دروغ است زیرا به شرح بند – الف – ب – ج ثابت شد که حدیث ابالبید خبر آحاد ضعیف – شاذ – معارض با احادیث کثیره معتبره است، نه خبر صحیح و

ابالبید نامی در کلیه کتب رجال نام و نشانی ندارد مگر به عنوان مجاهیل اکنون به همین اندازه سخن خود را نسبت به سند حدیث خاتمه داده – جبهه خود را متوجه مغالطه جناب ملاذ الاغنام آقای گلپایگانی نموده آن را زیر هفت فرار – دو دروغ – سه مغالطه – دو جعل – از نظر خوانندگان عزیز می‏گذراند؛ متن حدیث و ترجمه آن را جمله جمله از کتاب فرائد صفحه 31 بدون کم و زیاد نقل می‏شود.