جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سؤال و جواب با مرتضی قالب تراش

زمان مطالعه: 2 دقیقه

س – پسر کی هستی ج – حاجی محمد باقر س – کجائی هستی ج – قمی س – چند مدت است که به طهران آمده‏ای ج – پنج ماه است س – خیال ماندن داشتی یا خیر ج – مقصود از گذشتن معاش بود اگر می‏گذشت می‏ماندیم اگر نمی‏گذشت نمی‏ماندیم س – برای چه شما را آوردند اینجا ج – تا غروب روز اول که آوردند نمی‏دانستم بعد ذکری شد دیدم مشتبه است س – چه ذکری شد ج – ذکری شد که مرا به اسم بابی بودن آورده‏اند س – مگر شما از این سلسله نیستید ج – خیر س – چطور می‏شود که شما را بی‏جهت بیاورند سببی باید داشته باشد ج – دشمن خلافی از ما ندیده خواست ما را بدنام کند به این اسم کرد س – دشمن شما کی بود ج – نمی‏شناسم س – پس به چه جهت این خیال را می‏کنی ج – از این قرار که بشر هم دوست دارد و هم دشمن س – جای که به بنای اتهام بود ممکن

بود به نحو دیگر اتهام کند ج – ممکنشان نبود س – همین حرفی را که تو می‏زنی که به نوع دیگر ممکن نبود که اتهام بزنند همین دلیل در حق تو ما را به شک می‏اندازد چطور رفع اتهام از خود می‏کنی ج – من که نمی‏دانم چطور بکنم هر چه شما بگوئید من همان را بکنم اگر مقصود لعن کردن است که من بکنم به هر کس که می‏گوئید س – اگر چه گمان نمی‏کنم که تو ندانی ولی مطلب بابیه را به تو که بگویم که میرزا علی محمد شیرازی رفت به مکه آنجا اظهار کرد که من حضرت قائم هستم بعد از هفت سال در تبریز او را کشتند بعد میرزا حسین علی بهاء از بغداد رفت بادرنه اظهار کرد که من همان حسینی هستم که در کربلا شهید شد حال تو مثل حضرات بابیه به این دو نفر اقرار داری و دعوی آنها را قبول می‏کنی یا خیر ج – تفصیلی را که ما بشنویم چه قسم می‏توانیم بگوئیم حق است یا باطل ارمنی از هزار و سیصد سال قبل تا به حال به او می‏گویند که دین اسلام حق است هنوز قبول نکرده من چه نوع این مطلب را قبول کنم س – ارمنی اگر تصدیق نکرده ما را هم قبول ندارد و به قول تو هزار و سیصد سال است می‏شنود و تو اگر سابقه نداشتی چطور به محض شنیدن ساکت شدی و مردد گشتی ج – مطلبی که در دستگاه دولت ذکرش بشود البته نباید انکار کرد س – تو می‏گوئی که من سابقه نداشتم پس از کجا می‏دانی ذکر این مسئله در دولت شده و دستگاه دولت کشیده ج – استنطاق دلیلش س – ما کسانی از تو عاقلتر داریم و دیده‏ایم که به واسطه آن علاماتی که از برای ظهور حضرت نوشته‏اند با اینکه ندیده‏اند همین قدر که رجوع به عقل خودشان می‏کنند این طایفه را لعن می‏نمایند تو یا باشعوری و یا بی‏شعور اگر نمی‏فهمی باید متابعت قول علما را نمائی و اگر عاقلی باید دلیلی بخواهی از این انکار تو معلوم می‏شود که تو از این سلسله هستی ج – بنده بی‏شعورم س – پس باید متابعت قول علما را بکنی چنانچه آنها به این طایفه لعن می‏کنند تو هم لعن بکنی ج – بنده را مهلت بدهید س – تا چند روز ج – تا میرزا حسن شیرازی را ملاقات کنم

محل امضای مرتضی قالب تراش