جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ریاضت غیر شرعی، گام نخست انحراف‏

زمان مطالعه: 2 دقیقه

سید علی محمد شیرازی، پیش از ابراز ادعاهای دروغین خویش، به ریاضت‏های سخت و بی‏فایده مشغول گردید. وی، در ایامی که به تجارت پرداخته بود، کم کم، دست از آن کشید و در آن ایام، ذوق ریاضت و ذکر و فکر و مراقبه‏ی غیر شرعی که شیوه‏ی دراویش و صوفیه بود، در سرش افتاد و لذا به ریاضت‏های غیر شرعی و غیر معمول و طاقت فرسا پرداخت. شاید از همین رو باشد که بعضی گفته‏اند، انجام دادن ریاضت‏های سخت، اعتدال مزاج و حواس او را بر هم زد و اختلالی در افکارش پدیدار گردید. در این‏بار آورده‏اند:

روزها، در آن آفتاب گرم که حدتی به شدت دارد، سر برهنه ایستاده به دعوت عزائم، عزیمت تسخیر شمس داشتن، تا تأثیر حرارت شمس، رطوبت دماغ‏اش را به کلیه، زایل، به روز شمسات‏اش نایل ساخت. (1).

از همان سنین نوجوانی، علامات عدم تعادل روحی در او آشکار بود. به کارهای غیر متعارف دست می‏زد، و طبیعتا، خرافه‏گرا بود. به «اوراد» و «طلسمات» – که رمالان و افسونگران نادان و حرفه‏ای، جهت ارتزاق و گول زدن ساده لوحان به کار می‏بردند – سخت علاقه‏مند و پابند بود و گاه با همین طلسمات بی‏اساس و اوراد – به زعم خود – به تسخیر جن و یا تسخیر «قوای فلکی» و «روح خورشیدی» می‏پرداخت! چنان که در هوای گرم تابستان بوشهر، هنگام بلندی آفتاب، بر بالای بام می‏ایستاد و برای تسخیر آفتاب، اوراد مجعوله می‏خواند و حرکات ریاضت کشان قدیم هندی را تقلید می‏نمود. (2).

پس وی، گذشته از دل بستگی به اندیشه‏های شیخی و باطنی، به «ریاضت کشی» نیز مایل بود و به هنگام اقامت در بوشهر، در هوای گرم تابستان، از سپیده دم تا طلوع آفتاب و از ظهر تا عصر، بر بام خانه رو به خورشید، اورادی می‏خواند. (3).

این وضعیت، تأثیر زیادی در روحیه‏ی او باقی گذاشت و زمینه‏ی انحراف اعتقادی را فراهم ساخت.


1) ر. ک: روضة الصفاء ناصری، رضا قلی خان هدایت. از صفحه‏ی 1270 تا صفحه‏ی 1274 جلد دهم این کتاب، مطالبی درباره‏ی بابیه و بهاییه آمده است.

2) ر. ک: خاتمیت پیامبر اسلام، ص 41؛ تلخیص تاریخ نبیل زرندی، عبدالحمید اشراق خاوری، ص 66.

3) ر. ک: تلخیص تاریخ نبیل زرندی، ص 67.