جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دفع توهم

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

از احادیث مستفیضه معلوم می‏شود که قانون جدید آن حضرت چند حکم است یکی قبول نکردن توبه دوم قبول نکردن جزیه از کفار سوم حکم از روی علم خود نه از روی شهادت شاهد و در کتب اصول فقه نوشته‏ایم که آوردن این چند حکم چون ودیعه خود خاتم النبیین است نسخ نمی‏باشد چون نسخ در شرعیات مثل بداء در تکوینیات) آشکارکردن چیزی است که مصلحت نظام اکمل احسن مدتی در پنهانی او بوده نه اینکه آشکارا اعلان کنند که فلان وقت فلان حکم را امام دوازهم می‏رساند و این سه حکم اعلان شده هر چند در حکم دوم بعض اخبار برخلاف وارد است و شیخ طبرسی ایراد نسخ را می‏کند ولی از عهده جواب برنمی‏آید فقط عذر می‏آورد که چون دو سه حکم نسخ شده عیب ندارد ولی حق همان است که گفتیم چون مقصود دزد بگیری است لهذا مجال اثبات این مدعا بیش از این نیست و خدایا آگاهی که غرض در اظهار فضل نیست و الا کتاب جدید ایضا از اخبار دیگر ظاهر است که آن همان قرآنی است که حضرت امیرالمؤمنین جمع فرمود و چون خلافت بعد از رسول اکرم به واسطه بلوی و دسته‏بندی جمعی ریاست‏طلب از اهلش منسلخ و به نااهل منتقل گردید لهذا از باب غرض و عنادی که به آن حضرت داشتند قرآنی که در خانه پیغمبر ص به دست آن کلام الله ناطق جمع و تألیف شده بود مقبول نیفتاد و آن قرآن تام جامع کامل ودیعه و امانت الهیه شد و ترویجش موکول به زمان رجعت گردید و آن قرآن همین قرآن است لکن مع الزوائدی که به دست سائر کتبه قرآن نیفتاده یا آنکه افتاده فراموششان شده بود.