اما قضیهی؛ لیس للعاقل ان یشرب ما یذهب به العقل» که به خیال خود این را در کتاب اقدس منشأ نهی از همهی مسکرات قرار داده بدبختانه این تیر هم به خطا رفته و بدتر مورث تجری و تأویل شده به قسمی که تمام بهائیان حتی مبلغین ایشان استدلال مینمایند به اینکه مقصود از این آیه افراط در شرب است زیرا کمش عقل را زایل نمیسازد و غافلند از اینکه حکیمی را پرسیدند که چون مسکرات کمش نافع و مقوی دماغ است خوب است ترویج شود و از افراط آن جلوگیری شود. پاسخ داد که باید پرهیز کرد از چیزی که کمش زیادتی میطلبد و زیادش مضر است (تالستوی) خلاصه این حکم را هم اگر مسکوت عنه گذاشته بود بهتر از این بود که به این عبارت ذکر نماید و مزاجهای الکلی بسیاری که امروزه در محیط بهائیت بیش از تمام محیطها وجود دارد و حتی افرادشان میشناسم تهیه نماید چنانکه حاج میرزا حیدرعلی مبلغ بزرگ نود سالهشان و دامادهای عباس افندی را به کرات با حالت مستی در محفل حیفا ملاقات کردم و متعجب بودم که شاید اینها برخلاف رضای عبدالبهاء به عنوان گناه شرب کردهاند تا آنکه در مسافر خانهی حیفا کسالت
پیدا کردم و چون حال ضعف مرا به ورقهی علیا دختر بهاء گفتند شیشه از دوا برایم فرستاده پیغام داد که این دوا مقوی و مفید است و عینا دوائی است که حضرت عبدالبهاء میل میفرمودند چون گشودم دیدم شراب است و ندانستم که خانم مرا این قدر ابله و بیخبر شمرده یا دانسته و فرستاده است آن وقت سرمستی دامادها را فهمیده قول ظلالسلطان را هم تصدیق کردم که گفته بود در پاریس یک شب با عباس افندی هم پیاله شدیم بلی فقط نهی از افیون به عبارت «حرم علیکم المیسر و الافیون» و به نص «من شرب الافیون فلیس منی» مستحسن ولی ایشان اولین ناهی نیستند و گذشته از اخباریون اسلام مراشد بسیاری سراغ داریم که این امر شدیدا در اتباع خود مجری داشته و افیون را نهی کردهاند و از آن جمله وهابیها که حتی استعمال دخان را به طور مطلق حرام شمرده مرتکبین را به زجر و حبس قتل و اعدام تهدید و تنبیه میکنند و بالاخره با یک همچو دستوری نمیتوان فقط بهاء را شریعت گذار واقعی فرض کرد خاصه اینکه او جز حرف چیزی نیاورده و دیگران آن را عملی کردهاند.
و نمیدانم چرا تاکنون آن کنیز الهی یعنی شوقی ربانی در الواح خود نغمهی این معجزه را بلند نکرد که اقدامات مجمع اتفاق ملل در ترک زراعت تریاک از تأثیر کلمه و معجزات بهاء الله است و حتی مثل همهی مسائل بغمز و لمز نفهمانیده است که مجمع اتفاق ملل در تحت نفوذ من است و زراعت تریاک از پیشنهادهای ما است؟ اگر چه دیر نشده و شاید در آتیهی نزدیک این معجزه هم جزو معجزات و این قضیه هم با اینکه همه کس میداند بر روی چه اصول و برای نفع کدام دولت است باز جزو تأثیر کلمات ایشان محسوب شود زیرا در عالم هر چه واقع میشود از تأثیر امر بهاء و جای نشینان او است به عقیدهی بهائیان و بالاخره هر کس در هر جای دنیا میمیرد یا کشته میشود برای آن است که مثلا یک وقتی به عکس بهاء گفته است (کش) و هر کس به مقام و رتبه میرسد برای آن است که یک وقتی به عباس افندی گفته است «حضرت عبدالبهاء» و هر امر مهمی صورت میگیرد و هر صنع و بدعی از صنایع و بدایع جلوه میکند از تأییدات ملکوت ابهی بوده یا هر امر وقیحی متروک میشود از تأثیر کلمهی جمال اقدس ابهی!! بوده و نمیدانم کی و به چه صورت وجود این آواره مورد یکی از معجزات بهاء و حوریه و جاریه او خواهد شد. اگر چه قدری دیر شده زیرا سه سال پیش حضرات
منتظر معجزه بودند و تاکنون که معجزهی بروز نکرده و بعد هم لا حول و لا قوة الا بالله.