الف: آزادی بیان
1- شهروندان، حق آزادی بیان علیه تشکیلات را ندارند!
هیچ شهروند بهائی حق ندارد علیه تشکیلات بهائی (از محافل محلی و ملی و ایادیان و مشاورین و یاران و لجنات و… گرفته تا برسد به بیت العدل) سخنی بگوید که در این صورت با مجازات بسیار سنگین «طرد» روبرو می شود.
ب: آزادی سفر
2- شهروندان حق مسافرت به اسرائیل بدون اجازه تشکیلات را ندارند!
چنانچه شهروند بهائی بدون اجازه تشکیلات به اسرائیل مسافرت کند و یا حتی بدون هماهنگی هواپیمایش از روی آسمان اسرائیل عبور کند به مجازات سنگین «طرد» از سوی رهبری بهائیت مبتلا می شود!
افراد متعددی بودند که بدون اجازه شوقی به جاهائی سفر کرده بودند که با خشم او روبرو شده و از سوی او «طرد» شدند!
فحاشی شوقی افندی و طرد کسی که بدون اطلاع او به اسرائیل مسافرت کرده است:
در موضوع صادق فرزند آقا محمد جواد آشچی فرمودند بنویس:
این شخص بداخلاق و پست فطرت اخیرا مخالف دستور این عبد مسافرت به فلسطین نموده و وارد ارض اقدس گشته، تلغرافی راجع به طرد و اخراج او از جامعه به آن محفل مخابره گردید به والدش صریحا اظهار و انذار نمایند مخابره با او به هیچ وجه من الوجوه جائز نه، تمرد و مخالفت نتایجش وخیم است!
(شوقی افندی، توقیعات مبارکه، (102 – 109) ص 41(.
این هم اسامی برخی از افراد دیگری که توسط جناب شوقی طرد روحانی شده اند:
1- روحی افنان نوه جناب عبدالبهاء به دلیل سفر دوم به آمریکا در سال 1935 بدون تایید شوقی افندی
2- زهرا خانم نواده دختری جناب عبدالبهاء همسر روحی افنان بدلیل ازدواج بدون کسب موافقت شوقی افندی
3- ثریا خانم نواده جناب عبدالبهاء همسر فیضی افنان خواهر روحی افنان به دلیل ازدواج با یک ناقض عهد
4- فواد افنان نوه جناب عبدالبهاء به دلیل سفر به انگلستان
5- فیضی افنان نواده جناب بهاءالله
ج: آزادی سیاسی
شهروندان حق دخالت در سیاست، عضویت در احزاب، شرکت در انتخابات و… را ندارند!
طبق متون اصلی بهائی، هیچ شهروندی حق دخالت در سیاست، مخالفت با حاکمیت، اعتراض به ظالمان، شرکت در احزاب سیاسی، حضور در انتخابات و خلاصه فعالیت سیاسی در کشور ها را ندارد!
اعتراض به حاکمان و زمامداران هم جائز نیست:
جناب میرزا در اقدس، هرگونه اعتراضی را بر حاکمان و زمامداران جائز ندانسته و اکیدا دستور می دهد امور آنها را به خودشان واگذارید و به آنها اعتراض ننمائید و به جای آن به قلوب توجه نمائید. عبارت او چنین است:
لیس لاحد ان یعترض علی الذین یحکمون علی العباد!
در نقطه مقابل به اسم رافت دستور همنشینی با خائنان و اهرمنان داده شده است:
دستور همنشینی شهروندان با خائنان و گرگان خونخوار و اهرمنان!
»…اهرمن را ملائکه شمارید. جفاکار را مانند وفادار به نهایت محبت رفتار کنید و گرگان خونخوار را مانند غزالان ختن و ختا مشک معطر به مشام رسانید. خائنان را ملجآ و پناه گردید… )ص 160 ج سوم مکاتیب(»
د: آزادی های شخصی
شهروندان حق تراشیدن سر یا بلند کردن مو (بیشتر از حد گوش) را ندارند!
شهروندان مطابق دستورات کتاب اقدس، نباید سر خود را بتراشند و موهای خود را بیشتر از دوسه سانتیمتر (تا حد گوش) بلند کنند!
شهروندان حق ملاقات و دیدار مشرکین و منافقین را ندارند!
از نظر رهبران بهائی، ملاقات دگر اندیشان حرام است:
»إعلم بأن الله حرم علی احباء الله لقاء المشرکین و المنافقین، بدان که خدا بر احبایش دیدار با مشرکین و منافقین را حرام کرده است» (مائده آسمانی، ج4، ص 280)
جالب است دانسته شود که از نظر بهائیت، شیعیان هم جزو مشرکین محسوب می شوند و طبیعتا لقای این مشرکین هم حرام است چنانکه در ص 140 مائده ج 4 و نیز رحیق مختوم ص 595 آمده است:
»لعمرالله (به خدا سوگند) حزب شیعه از مشرکین از قلم اعلی در صحیفه حمرا مذکور و مسطور«! یعنی سوگند هم یاد می کند که شیعیان مشرک هستند و تأکید می نماید که این موضوع در «صحیفه سرخ«)؟!) هم ذکر شده است!
شهروندان حق معاشرت و موانست با معرضین را ندارند!
سران بهائی صراحتا دستور داده اند که با معرضان از بهائیت، نشست و برخاست و همنشینی و انس پیدا کردن، حرام است زیرا ممکن است این دیدارها بهائیان را نسبت به بهائیت دلسرد نماید و این دستور از آسمان صادر شده است!:
»باید از معرضین در کل شئون اعراض نماییم و در آنی مؤانست و مجالست را جایز ندانیم که قسم به خدا که انفس خبیثه انفس طیبه را می گدازد چنان که نار حطب یابسه را و حر ثلج بارده را» (بهاءالله، مائده، ج 8، مطلب 53(.
همچنین: «با نفوس معرض که اعراضشان ظاهر شده معاشرت و تکلم و ملاقات جایز نه، هذا حکم قد نزل من سماء آمر قدیم» (بهاء الله، مائده آسمانی، ج 8، ص 74 چاپ جدید، باب معاشرت با معرضین جایز نه!(.
تصور بفرمائید اگر این معرض از بهائیت، پدر یا همسر یا فرزند یک بهائی باشد، معاشرت و موانست با او برای شهروند بهائی حرام است تا جائی که حتی سلام و کلام با او هم جایز نیست!
اصولا طرد روحانی توسط ولی امرالله و محرومیت معاشرت دیگران حتی همسر و فرزند فرد مطرود با مفاد اعلامیه مذکور به ویژه ماده 18 آن تعارض دارد.
محدودیت زمانی شهروندان در نگاهداری وسائل خانه!
جناب بها در کتاب اقدس: بر شما نوشته (یعنی واجب) شده است که وسائل و اسباب خانه را بعد از انقضای نوزده سال تجدید نمائید! (یعنی نگهداری بیش از نوزده سال وسائل، گناه است!)
لزوم کناره گیری شهروندان از عالمان دین
جناب بها در ایقان، علما را بزرگ ترین مانع و سد هدایت مردم شمرده و همهی ایشان را جاه طلب و دین فروش گفته و از مردم خواسته است اصلا دنبال عالمان نروند و از آنان احتراز جویند و اگر میخواهند به حقیقت و حقانیت باب برسند باید گوش به حرف احدی از علما ندهند و به آنها متمسک نشوند که اگر چنین کنند از درک حقیقت و وصول به سرچشمه حیات و معرفت محجوب و محروم گردند.