جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تحقیق 02

زمان مطالعه: 2 دقیقه

پیروان میرزا حسین‏علی استدلال کرده‏اند در اینکه شریعت زوال به این آیه (ولکل امه اجل فاذا جاء اجلهم لایستاخرون ساعه و لایستقدمون) یعنی هر امتی زمان انحلال و انقضاء دارد همین که مورد انقضا آن رسید یک ساعت از زمان انقضا که مقرر شده مؤخر نمی‏افتد و یک ساعت هم بدان پیشی نمی‏جویند – مصنف گوید – هنگام طفولیت در جواب از سئوال امت کیستی تعلیم گرفته‏اند امت محمد مصطفی – لیک سوراخ دعا گم کرده‏اند – بارالها هر کس که بر باطل است آیا تمام حرفهای او باید بر باطل باشد مگر یک حرف صحیح بر آنها تعلیم می‏کردی چه می‏شد خلاصه باید اول موارد استعمال کلمه امت را در قرآن ذکر نمود بعد از آن معنی آن را از قول اهل لغت (قوله تعالی ان ابراهیم کان امة قانتا لله – قوله و قال الذی نجا منهما و ادکر بعد امة قوله و لئن اخرنا عنهم العذاب الی امة معدوده – قوله و لما ورد ماء مدین

وجد علیه امة من الناس – قوله و لقد ارسلنا فی امم من قبلک قوله و یوم نحشر من کل امة فوجا) – قوله کلما دخلت امة لعنت اختها – قوله تلک امة قد خلت لها ما کسبت – قوله ادخلوا فی امم قد خلت من قبلکم من الجن و الانس فی النار – قوله و ما من دابة فی الارض و لا طائر یطیر بجناحیه الا امم امثالکم – قوله کنتم خیر امة اخرجت للناس تأمرون بالمعروف – پوشیده نیست که امت در این آیات به معنی دین و آئین نیست بلی پنجم و ششم و هشتم و یازدهم به معنی جماعت مشترک در دین است نه خود دین – و سایر آیات که هیچ ربطی ندارد – و اما معنی امت بر حسب لغت اینکه در مجمع البحرین نوشته است – الامة کل جماعة یجمعهم امر اما دین واحد او دعوة واحده او طریقة واحده او زمان واحد او مکان واحد – یعنی هر جماعتی که یک جهة جامعه داشته باشند مثلا در دین یا در دعوة یا در طریقه یا در مکان یا در زمان آن جماعت را امت گویند –

مصنف گوید – ممکن است یک نفر از چند جهة داخل در چند امت باشد مثلا از جهة اینکه از حزب دیموکراسی داخل آن امت است و از جهة اینکه جزو هیئت خوش‏نویسان است جزو یک امت است یا اهل فلان محله است جزو آن امت است یا جزو مشترکین ملاک است از آن امت محسوب می‏شود یا شریک کمپانی تجارتخانه است جزو آن امت است – در تفسیر آیه دوم در کلمه بعد (امت) نوشته است (یعد جماعة من الزمان مجتمعه) یعنی جماعت از زمان هم امت است – گویا مجمع البحرین نظر به معنی غالبی داشته است چون غالبا اعتبار اجتماع راجع به مردم است

و استمال امت در حق حضرت ابراهیم به ملاحظه اینکه مرکز جماعت است و روح و قلب هیئت است حاصل شده معنی آیه اینکه هر اجتماعی انحلال‏پذیر است.