ابوالفضل نوشته پیغمبر فرموده است «لانبی بعدی» اما نفرموده است لاظهور بعدی و لا کتاب بعدی مصنف گوید که اما کلمه لاظهور بعدی را پیغمبر مکرم در عالم تصور برای او معنی که شما قصد دارید تصور نفرموده تا آنکه تصدیق یا تکذیب کند و اما لا کتاب بعدی و لا رسول بعدی را و لا شریعت بعد شریعتی را هر کس ملزم می شود که چون پانصد دلیل از قرآن و حدیث نبوی و احادیث ائمه معصومین که واضح الدلاله باشد بشنود و ایمان و اذعان بیاورد که هر کس مدعی شریعت جدید است کاذب و دعویش باطل است تا احادیث مذکور را جمع نموده و به نظر او برسانیم و فعلا هم عده احادیث متعدده واضح الدلاله در نزد احقر حاضر است لکن چون نوشتن آن محتاج به کتابی است جسیم از این جهة صرفنظر شد لکن مخفی نماناد که اولا نظیر کلمه ظرف که هر گاه با جار و مجرور مقابل ذکر شوند هر کدام معنی علیحده دارد هرگاه علیحده و باالانفراد ذکر شود به عوض جار و مجرور هم استعمال میشود همچنین لفظ مسکین و فقیر و بعبارت واضحه مقصود از نبی رسول هم است چنانکه مشهور میانه اهل عربیت این عبارت است «اذا اجتمعا افترقا و اذ افترقا اجتمعا» و ثانیا نبی یعنی خبر دهنده و این معنی اعم از رسول است هر گاه انکار اعم نمودیم مستلزم انکار اخص هم هست مثلا هر گاه کسی بگوید انسان در خانه نیست مثل این است که گفته باشد عالم در خانه نیست. و جاهل نیست.
و زن نیست. و مرد نیست. و بزرگ نیست. و کوچک نیست. بلی هر گاه خاص را انکار کنیم لازمه او انکار عام نیست مثلا هر گاه بگوئیم زن در خانه نیست ممکن است مرد در خانه باشد و این حرفها در نزد اهل علم حرفهای (پرتپلا) است. شخص سادهلوحی از طرف مقلد بن میرزا حسینعلی گفت چون لفظ نبی در پیمبران جزء کثرت استعمال پیدا کرده است و لفظی است سست و بیمایه و پایه شاهد بر این مطلب اینکه پیغمبر گرامی فرموده است (علماء امتی افضل من انبیاء بنیاسرائیل) از این جهة اطلاق این کلمه منسوخ شده نه حقیقت و واقع آن – مصنف گوید – انصاف دهید آیا پیغمبر مکرم که فرمود «لانبی بعدی» عموم امت از این لفظ چه فهمیدهاند یا چنین فهمیدند که اسم نبی را خدای متعال به کسی نمیگذارد مثل اینکه زید بگوید من ولدی ندارم آیا چنین مردم میفهمند که من پسری ندارم یا اینکه بعد از این هم آنچه از من متولد میشود هم آن ولد نمیباشد بدون شبهه… امت پیغمبر از این عبارت فهمیدند که شریعتی دیگر نخواهد بود. پس العیاذ بالله پیغمبر مکرم مردم را به ضلالت باقی گذارده است که در چنین مواقع مردم در تکلیف خود حیران باشند و سرگردان که قصد او فقط برداشتن و نسخکردن لفظ بوده و به مردم عبارتی گفته است که مردم چیز دیگر بفهمند یا اینکه به مردم عناد نداشته و به شخص میرزا علی محمد عناد داشته است یا همه معاصرین و تابعین مقصود پیغمبر را فهمیده لکن به احدی شرح ندادند و هزار و دویست و شصت سال مخفی شد تا این سالها چند نفر تافته جدا بافته پیدا شدند و فهمیدند که
لفظ نبی لفظی است سست الحال مماشات با شما میکنم هر گاه لفظ نبی لفظ سستی است چرا شبانهروزی پنج مرتبه در نماز عرض میکنی.
»السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته»
آیا در قرآن لفظ نبی بر پیغمبر ما بیشتر استعمال داشته یا لفظ رسول – لفظ رسول زیاده بر سه چهار مقام استعمال نشده اما لفظ نبی قوله تعالی.
1- یا ایها النبی قل لازواجک 2- یا نساء النبی لستن کاحد من النساء 3- یا ایها النبی انا احللنا لک ازواجک 4- یا ایها النبی اتق الله 5- النبی اولی بالمؤمنین 6- یا نساء النبی و من یأت منکن 7- لا تدخلوا بیوت النبی 8- ان الله و ملائکته یصلون علی النبی 9- ان وهبت نفسها للنبی 10- یا ایها النبی انا ارسلناک شاهدا 11- لاتجهروا اصواتکم فوق صوت النبی 12- ان اراد النبی ان یستنکحها 13- ولکن رسول الله و خاتم النبیین 14- و منهم الذین یؤذون النبی