جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ادعای ذکریت

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

سید علی محمد شیرازی، پس از آن که لقب «باب» را به طور رسمی یدک کشید، در آغاز امر، بخش‏هایی از قرآن کریم را با روشی که از مکتب شیخیه آموخته بود، تأویل و تصریح کرد که امام دوازدهم شیعیان، او را مأمور داشته تا جهانیان را ارشاد کند و خویشتن را «ذکر» نامید. مقام «ذکر» و «فؤاد«، بالاترین مراحل سلوک است. وی، در آغاز تفسیرش بر سوره‏ی یوسف می‏نویسد:

الله قد قدر أن یخرج ذلک الکتاب فی تفسیر أحسن القصص من عند محمد بن الحسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن أبی‏طالب، علی عبده، لیکون حجة الله من عند الذکر علی العالمین بلیغا، (1).

همانا، خدا مقدر کرده که این کتاب، از نزد محمد، پسر حسن، پسر علی، پسر محمد، پسر علی، پسر موسی، پسر جعفر، پسر محمد، پسر علی، پسر حسین، پسر علی، پسر ابی‏طالب، بر بنده‏اش برون آید تا از سوی ذکر (سید علی محمد) حجت بالغه‏ی خدا بر جهانیان باشد.


1) احسن القصص، علی محمد شیرازی، ص 1؛ ر. ک: دانشنامه‏ی جهان اسلام، ج 1، ص 17.